Admitere in clasa a Va imagine produs

Aceste variante de subiecte pentru admiterea în clasa a V-a vă arată, în sfârșit, CUM se rezolvă. Întregul curs este valoros, deoarece conține atât sugestii de exerciții care acoperă toată programa școlară, cât și metode de rezolvare a acestora, adică, pe lângă soluțiile exercițiilor de vocabular, gramatică și înțelegerea unui text la prima vedere, sunt formulate inclusiv modele de:
– compuneri,
– povestiri,
– realizare a unui portret,
– descriere a unui tablou,
– dialoguri între personaje,
– transformarea unui dialog în narațiune.

În afara testelor, acest curs cuprinde și exerciții interactive pe care le vor rezolva distrându-se, care le vor spori experiența și le vor readuce în memorie toate cunoștințele necesare pentru acest examen. 
La final, puteti descărca și materialul complet cu toate variantele rezolvate.

 

VARIANTA 1


Citește cu atenție fragmentul dat, apoi rezolvă cerințele de mai jos:

Dimineaţa de duminică sosi proaspătă și strălucitoare, fremătând de viaţă.

Inimile tuturor cântau, iar celor care aveau inima tânără cântecul le era și pe buze.

Pretutindeni vedeai numai fețe voioase. Peste tot se simțea primăvara, văzduhul era încărcat

de parfumul salcâmilor în floare.[...]

La capătul drumului se ivi Tom, cărând o găleată cu var şi o bidinea cu coadă. Când văzu gardul, întregul peisaj era trist şi o adâncă melancolie îi umbri sufletul.

Un gard de douăzeci și şapte de metri lungime și de doi metri şi jumătate înălţime! Lumea i se păru lipsită de rost, iar viața o adevărată povară. Oftând, muie bidineaua în var şi o trecu peste şipca de sus, apoi repetă operaţia, mai dădu o dată; măsură din priviri mărunta fâşie văruită, apoi imensa întindere de gard nevăruit şi se așeză descurajat pe o buturugă.

(Mark Twain, Aventurile lui Tom Sawyer)

SUBIECTUL I

a) Povestește textul dat în 8-10 rânduri! 25 de puncte

Iată un exemplu:

Într-o dimineață de duminică, proaspătă și plină de viață, oamenii erau voioși, inimile tuturor cântau, iar văzduhul era împarfumat de mireasma florilor de salcâm. Tom apare cu o găleată cu var și o bidinea pentru a vărui gardul. Când vede cât de lung și de înalt este gardul, douăzeci și şapte de metri lungime și doi metri şi jumătate înălţime, Tom se întristează. Viața i se pare grea, iar lumea fără rost. Văruiește șipca de sus, dând de două ori, apoi privește gardul, vede cât de mică este partea văruită față de întreaga lungime, se descurajează și se așază pe o buturugă.

b) Citește cu atenție primul paragraf și răspunde la următoarele întrebări:

  • Când se petrece acțiunea?

Răspuns: Acțiunea se petrece într-o dimineaţă de duminică, primăvara.

  • Ce avea Tom de văruit?        

Răspuns: Tom avea de văruit un gard.

                                                                                                                    10 puncte

c) Rescrie enunțurile în care aflăm cum se simțeau oamenii în acea zi! 5 puncte

Inimile tuturor cântau, iar celor care aveau inima tânără cântecul le era și pe buze.

Pretutindeni vedeai numai fețe voioase.

d) Cine este personajul principal al textului dat? 5 puncte

Personajul principal al textului este Tom.

 

SUBIECTUL II

a) Scrie câte un cuvânt sau expresie cu același sens pentru termenii subliniați în următoarele enunțuri: 15 puncte

  • „Fratele lui are piciorușul beteag.“

Răspuns: vătămat (ar mai putea fi: infirm, rănit)

  • „De fiecare dată când soarele intră pe geam, fetița își ferește imediat ochii.“

Răspuns: dă la o parte

  • „Părinții prietenului meu m-au primit cu bunăvoință.

Răspuns: amabilitate, (afecțiune)

b) Subliniază adjectivele din textul de mai jos, apoi transcrie-le pe linia punctată:

Ea le mângâie pe obrăjorii calzi, micuțele fetițe ajung în pătuc și cum să nu primească ceai cu miere dulce și tămăduitoare, când urâcioasa Răceală le tot necăjește de o vreme?

                                                                                                                                5 puncte

Ea le mângâie pe obrăjorii calzi, micuțele fetițe ajung în pătuc și cum să nu primească ceai cu miere dulce și tămăduitoare, când urâcioasa Răceală le tot necăjește de o vreme?

Adjective: calzi, micuțele, dulce, tămăduitoare, urâcioasa.

c) Realizează câte un enunț potrivit pentru fiecare dintre formele de mai jos:

  • Mii

Pe stradă erau mii de oameni.

  • Mi-i

Mi-i dă mie, nu lui.

  • Mi

Mie mi se pare că ai dreptate.

                                                                                                                          15 puncte

d) Rescrie doar subiectele din enunțurile de mai jos, arătând prin ce sunt exprimate:

  • „Albinuțele adună mierea cea dulce.“
  • „Câmpia verde o cheamă. În fiecare zi, fetița se joacă pe câmpie.“
  • „Iepurașul aleargă peste tot pe câmpie.”
  • „El are un prieten foarte bun.”         

                                                                                                                    10 puncte

Răspunsuri:

  • Albinuțele – subiect exprimat prin substantiv (2 puncte)
  • Câmpia – subiect exprimat prin substantiv (2 puncte)
  • Fetița – subiect exprimat prin substantiv (2 puncte)
  • Iepurașul – subiect exprimat prin substantiv (2 puncte)
  • El – subiect exprimat prin pronume personal (2 puncte)

 

VARIANTA 2

 

Citește cu atenție fragmentul dat, apoi rezolvă cerințele de mai jos:

E călătoare! A ieşit din muşuroi furnica şi-a pornit, cum face în fiecare dimineaţă, a pornit să vadă lumea... Ea ştia că ochii duc şi mintea întoarce; că, văzând multe, ştii destule şi ai de unde da şi la alţii. Şi ce fericire să călătoreşti dimineaţa, în revărsatul zorilor, când iarba e proaspătă sub rouă, aerul jilav de răcoare, şi când pe cer se prelinge lumina ca o undă de aur. Ş-apoi dimineaţa priveşti altfel lumea, altfel o judeci; gândurile nu-ţi sunt spulberate, ci se limpezesc, tihnite, din prisos. De aceea furnica se scoală cu noaptea în cap şi porneşte la drum.

În dimineaţa aceasta a luat-o spre răsărit. Încântată de frumuseţea soarelui, care se prevestea prin mănunchiurile lui de raze, totuşi avu puterea să se gândească, drumeaţa, că, privind şi minunându-se numai, nu câştiga nimic. De aceea, îndată ce dădu, prin mirişte, de cizma unui vânător, îşi şi puse în gând să cerceteze, să cunoască mai bine făptura omenească în apucăturile ei. Îndrâzneaţă şi destoinică, se ridică pe călcâiul pe care câteva fire de nisip se prinseseră, apoi, cu iscusinţă, o luă încet pe cusătura carâmbului, în sus. Călătoarea îşi dete toată silinţa să se urce mai repede pe cizmă, căci vederea ei îi amintea, cu groază, priveliştea pe care cizma unui alt vânător i-o dăduse într-o zi: trei tovarăşe din furnicar strivite, dintr-o dată, sub talpa grea a omului...

(Emil Gârleanu – Călătoare)

SUBIECTUL I

a) Povestește textul dat în 10-12 rânduri! 25 de puncte

Iată un exemplu:

Furnica iese din mușuroi și, ca în fiecare dimineață, pleacă să vadă lumea. Ea știe că trebuie să vezi multe pentru a ști destule și îi place să călătorească dimineața când este răcoare și iarba este proaspătă. Dimineața vezi altfel lumea și o judeci diferit când gândurile sunt limpezi. De aceea se scoală foarte devreme pentru a porni la drum.

De data aceasta, merge spre răsărit. Se prevestește un soare frumos, însă furnica înțelege că, numai privind, nu câștigă nimic. Cum dă prin iarbă de cizma unui vânător, începe să cerceteze pentru a cunoaște mai bine ființa omenească. Urcând pe cizmă, își amintește de un alt vânător care, odată, îi strivise trei tovarășe din furnicar.

b) Cine este personajul principal al textului dat? 5 puncte

Personajul principal al textului este furnica.

c) Transcrie din text: 10 puncte

  • trei substantive de genul feminin: furnica, lumea, lumina
  • patru adjective: proaspătă, limpezi, frumos, jilav
  • un pronume personal: ea
  • două verbe conjugate la persoana a II-a, numărul singular: vezi, judeci

 

SUBIECTUL II

a) Transcrie pe foaia de examen doar predicatele din enunțurile următoare:

  • Furnica iese din mușuroi.
  • Ea pleacă să vadă lumea.
  • De aceea se scoală foarte devreme.
  • Dimineața vezi altfel lucrurile.
  • Furnica pornește la drum.    

Răspunsuri: iese, pleacă, se scoală, vezi, pornește.                                             5 puncte

b) Transcrie pe foaia de examen doar subiectele din enunțurile următoare:

  • Dimineața este frumoasă.
  • Soarele a răsărit devreme.
  • Furnica iese din mușuroi.
  • Ea merge spre răsărit.
  • Un vânător îi strivise trei tovarășe din furnicar.     

Răspunsuri: dimineața, soarele, furnica, ea, un vânător

                                                                                                                                5 puncte

c) Construiește câte un enunț potrivit pentru fiecare dintre formele de mai jos:

  • vi

Nu vi se pare ca acela este Ionuț?

  • vii

Gândăceii sunt vii.

  • vi-i     

Vi-i dau vouă, așteptați puțin!

                                                                                                                    15 puncte

d) Construiește propoziții care să respecte schemele date: 15 puncte

  • verb (număr singular) + pronume personal + substantiv comun (gen feminin) + adjectiv (gen feminin);

Mergem noi cu mașina nouă.

  • substantiv comun + adjectiv (gen feminin, plural) + verb (număr plural) + substantiv comun;

Fetele sportive aleargă pe stadion.

  • pronume personal + verb (număr plural) + substantiv comun (gen masculin) + adjectiv (masculin)

Noi vedem muntele înalt.

e) Subliniază verbele din paragraful de mai jos, transcrie-le pe linia punctată și indică persoana și numărul fiecărui verb: 10 puncte

„...ai văzut vreodată un câine Chow Chow?

- Nu, răspunde Ionuț, cum este?

- Provine din China, are corpul mediu și aspectul pufos. Atacă străinii, dar pe cei din familie îi iubește foarte mult.

- Și eu iubesc câinii. Acasă am un câine ciobănesc. Ne jucăm mult împreună.

  • ai văzut - persoana a II-a, numărul singular
  • răspunde - persoana a III-a, numărul singular
  • este – persoana a III-a, numărul singular
  • provine – persoana a III-a, numărul singular
  • are – persoana a III-a, numărul singular
  • atacă - persoana a III-a, numărul singular
  • iubește - persoana a III-a, numărul singular
  • iubesc – persoana I, numărul singular
  • am – persoana I, numărul singular
  • ne jucăm - persoana I, numărul plural

 

VARIANTA 3

Citește cu atenție fragmentul dat, apoi rezolvă cerințele de mai jos:

Într-o primăvară, o prepeliță aproape moartă de oboseală — că venea de departe, tocmai din Africa — s-a lăsat din zbor într-un lan verde de grâu, la marginea unui lăstar. După ce s-a odihnit vreo câteva zile, a început să adune bețigașe, foi uscate, paie și fire de fân și și-a făcut un cuib pe un moșoroi de pământ, mai sus, ca să nu i-l înece ploile; pe urmă, șapte zile de-a rândul a ouat câte un ou, în total șapte ouă mici ca niște cofeturi și a început să le clocească. Ai văzut cum stă găina pe ouă? Așa sta și ea, doar că ea în loc să stea în coteț, sta afară în grâu; și ploua, ploua de vărsa și ea nu se mișca, ca nu cumva să pătrunză o picătură de ploaie la ouă. După trei săptămâni i-au ieșit niște pui drăguți, nu goi ca puii de vrabie, îmbrăcați cu puf galben ca puii de găină, dar mici, parcă erau șapte gogoși de mătase, și au început să umble prin grâu după mâncare. Prepelița prindea câte o furnică, ori câte o lăcustă, le-o firimițea în bucățele mici, și ei, pic! pic! pic! cu cioculețele lor, o mâncau numaidecât. Și erau frumoși, cuminți și ascultători; se plimbau primprejurul mamei lor și când îi striga: “Pitpalac!” repede veneau lângă ea. Odată, prin iunie, când au venit țăranii să secere grâul, ăl mai mare dintre pui n-a alergat repede la chemarea mă-sii, și cum nu știa să zboare, haț! l-a prins un flăcău sub căciulă. Ce frică a pățit când s-a simțit strâns în palma flăcăului, numa, el a știut; îi bătea inima ca ceasornicul meu din buzunar; dar a avut noroc de un țăran bătrân, care s-a rugat pentru el:

- Lasă-l jos, mă Marine, că e păcat de el, moare. Nu-l vezi că de-abia e cât luleaua?!

Când s-a văzut scăpat, fuga speriat la prepeliță să-i spuie ce-a pățit.

(Ioan Alexandru Brătescu-Voinești, Puiul)

SUBIECTUL I

a) Povestește textul dat în 8-10 rânduri! 25 de puncte

Iată un exemplu:

Într-o primăvară, o prepeliță, foarte obosită pentru că a venit din Africa, s-a oprit într-un lan de grâu, s-a odihnit câteva zile, apoi și-a făcut cuib. Pe urmă, șapte zile la rând, a ouat câte un ou. Avea în total șapte ouă foarte mici pe care a început să le clocească. Deși ploua foarte tare, ea nu se mișca deloc, pentru ca nici măcar o picătură de ploaie să nu ajungă la ouă. După trei săptămâni, au ieșit niște pui drăguți, foarte micuți și cu puful galben. Prepelița îi hrănea cu furnici și lăcuste, iar ei erau ascultători. Când au secerat țărănii grâul, unul dintre pui nu a venit la chemarea mamei și a fost prins de un flăcău. A avut mare noroc ca un țăran l-a rugat pe băiat sa îl lase în pace. Ce spaimă a tras!

b) Citește cu atenție primul paragraf și răspunde la următoarele întrebări:

  • Câte ouă a făcut prepelița?

Răspuns: Prepelița a făcut șapte ouă.

  • Cât timp a clocit prepelița ouăle?     

Răspuns: Prepelița a clocit ouăle timp de trei săptămâni.                           10 puncte

c) Scrie câte un cuvânt cu sens opus pentru termenii subliniați în următoarele enunțuri:

  • „..îmbrăcați cu puf galben ca puii de găină, dar mici, parcă erau șapte gogoși de mătase.
  • „Într-o primăvară, o prepeliță foarte obosită — că venea de departe, tocmai din Africa — s-a lăsat din zbor într-un lan verde de grâu...“
  • „...și-a făcut un cuib pe un moșoroi de pământ, mai sus, ca să nu i-l înece ploile.“
  • Și erau frumoși, cuminți și ascultători       

Răspunsuri:

  • mari
  • odihnită, aproape
  • mai jos
  • neascultători

                                                                                                                                15 puncte

d) Cine este personajul principal al textului dat? 5 puncte

Personajul principal al textului este prepelița.

 

SUBIECTUL II

a) Completează enunțurile cu ce-l sau cel, după cum consideri că este corect:

  • Cel care intră este tata.
  • Creionul cel portocaliu este al meu.
  • Domnul Ionescu este cel mai bun antrenor pe care l-am avut.
  • Bianca aleargă cel mai repede dintre noi.
  • Știu de ce-l place Raluca pe el, este tare simpatic.   

                                                                                                                                5 puncte

b) Subliniază verbele din textul de mai jos, apoi transcrie-le pe linia punctată:

„După ce s-a odihnit vreo câteva zile, a început să adune bețigașe, foi uscate, paie și fire de fân și și-a făcut un cuib pe un moșoroi de pământ,.. șapte zile de-a rândul a ouat câte un ou....“       5 puncte

...............................................................................................................................................

„După ce s-a odihnit vreo câteva zile, a început să adune bețigase, foi uscate, paie și fire de fân și și-a făcut un cuib pe un moșoroi de pământ,.. șapte zile de-a rândul a ouat câte un ou....“

Verbe: s-a odihnit, a început, să adune, și-a făcut, a ouat

c) Realizează câte un enunț potrivit pentru fiecare dintre formele de mai jos:

  • să-i

Am vrut să-i ajut la matematică.

  • săi

Cățelușii săi erau tare drăguți.

  • să       

Vreau mergem la film.                                                                                                            15 puncte

d) Rescrie doar subiectele din enunțurile:

  • „...Seara vine.... Pasărea se apropie de puișori. ...Mama pregătește cina.“
  • „Un pui n-a alergat repede la chemarea mă-sii.”
  • „Prepelița prindea câte o furnică.”
  • „Ei o mâncau numaidecât.”
  • „...au venit țăranii să secere grâul."
  • „...l-a prins un flăcău sub căciulă.”
  • „Ce frică a pățit puiul în palma flăcăului! ”
  • „...îi bătea inima ca ceasornicul meu din buzunar.” 

Răspunsuri:                                                                                                       10 puncte

  • Seara, pasărea, mama
  • Un pui
  • Prepelița
  • Ei
  • Țăranii
  • Un flăcău
  • Puiul
  • Inima

 

 

 

Ți-am pregătit încă 17 variante cu toate răspunsurile, inclusiv compuneri, descrieri, portrete și un plus de 40 de exercitii interactive la următorul link:

Modele şi variante de subiecte pentru examenul de admitere în clasa a V-a limba română

Global Learning

Educatia – Pasaportul catre o viata mai buna

Va doriti pentru copilul dvs. un profesor care sa ii fie alaturi in procesul de invatare, creand lectii vesele si interesante, aducand idei si situatii noi care sa il motiveze pe copil sa lucreze cu atata placere, incat sa isi doreasca sa nu lipseasca niciodata? Vezi...

Contact

logo white2

E-mail: info@global-learning.ro

Telefon: +40 723 642 817

Adresa: Str. Ion G. Racoțeanu 7A, Sector 3, Bucuresti, Romania, 030891

Back to top

Pentru a oferi servicii mai bune, utilizam cookies. Continuand sa utilizati site-ul nostru, acceptati si sunteti de acord cu Termenii, conditiile si Politica de confidentialitate.